Horeca is een vak apart, al wordt het vaak niet zo gezien.

Een carrière in de horeca is dan ook niet voor iedereen weggelegd. De perfecte horecawerknemer bestaat niet, maar er zijn wel een aantal kerncompetenties of karaktereigenschappen die goed van pas komen.

Uw personeel maakt het verschil!

Uw personeel kan het verschil maken. Uw concept kan nog zo goed zijn, uw interieur kan er nog zo trendy uitzien en uw gerechten kunnen nog zo heerlijk smaken, alles valt of staat met een vriendelijke benadering door uw personeel.

Uw gast komt voor een beleving en wil zich welkom voelen. Gastheerschap zit hem in authenticiteit en oprechte interesse. Empathisch vermogen en zich kunnen inleven in waar uw gast op dat moment behoefte aan heeft. Een stukje mensenkennis komt hierbij van pas. Een deel van het gastheerschap is intrinsiek, maar er zijn ook vaardigheden die uw personeel kan ontwikkelen of kan trainen. Zoals: het creëren van een teamgevoel, laten zien hoe ze iemand positief kunnen benaderen en uw personeel doen beseffen dat zij uw visitekaartje zijn en representatief moeten zijn voor uw onderneming.

Deze zogenaamde Soft Skills zijn waarschijnlijk niet het eerste waar u aan zou denken als u op zoek bent naar opleidings- en trainingsmogelijkheden voor uw personeel. Toch kunt u hiermee nu juist het verschil maken.

Tips voor het aannemen van nieuw personeel

Waar u op moet letten bij het aannemen van nieuw personeel? Een horecamedewerker moet stevig in zijn schoenen staan. De steeds terugkerende piekmomenten, de afwisseling van vriendelijke en lastigere klanten én het fysieke aspect moet u niet over het hoofd zien. Een enthousiaste, stabiele werknemer die het hoofd koel houdt. Dat is waar u naar zou moeten zoeken.

Het is vaak een kwestie van gevoel. Heeft u te maken met een gemotiveerde werknemer die openstaat voor anderen en beseft dat een carrière in de horeca flexibiliteit, samenwerking en een open werkhouding van ze vraagt?

Goed voorbeeld doet vaak volgen. Wijs een mentor aan binnen uw team waarvan u vindt dat hij of zij het gastheerschap onder de knie heeft. U zult zien dat uw medewerkers hier een hoop van leren én het draagt bij aan de saamhorigheid binnen uw team.

Hoe managet u uw personeel?

Als uw team eenmaal staat is het zaak om het zo slim en efficiënt mogelijk in te zetten. Daarvoor heeft u inzicht nodig in de productiviteit van uw medewerkers. Ooit gedacht aan een Business Intelligence oplossing? Onze BI- oplossing integreert data uit uw kassa-, planning- HR & payroll systemen. Dankzij de geavanceerde analyses kunt u gefundeerde beslissingen nemen om uw onderneming te verbeteren en om uw personeel zo goed mogelijk te benutten. Zo kunt u de productiviteit van uw medewerkers verhogen én uw arbeidskosten verlagen.

De volgende stap: Soft Skill Trainingen

Heeft u gesignaleerd welk teamlid behoefte heeft aan een stukje extra persoonlijke ontwikkeling? Met onze Soft Skill trainingen kan uw personeel, online, wanneer het hen uitkomt, werken aan vaardigheden die extra aandacht nodig hebben. Zoals het omgaan met stress, lastige klanten te woord staan of beter communiceren op de werkvloer.

Meer weten over Horeca-BI of over het trainen van horeca specifieke soft skills? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie!