Verloop van personeel; een groot probleem

Goed personeel vinden is een, het behouden is een tweede.

Een hoog verlooppercentage loopt aardig in de kosten, maar u kunt er ook lering uit trekken. Waarom vertrekt uw personeel en wat kunt u eraan doen om dit te voorkomen?

Best en minst presterende medewerkers

In het algemeen kunnen we stellen dat de best presenterende en de minst presterende werknemers als eerste zullen vertrekken. Uw beste teamleden zijn geneigd om te denken dat het gras elders groener is. Investeer in deze medewerkers om ervoor te zorgen dat ze bij u willen blijven werken. Laat ze zich gewaardeerd voelen, behandel ze met respect en geef ze de aandacht die ze verdienen.

 

Wat uw minst presterende werknemers betreft, vaak krijgen zij onaantrekkelijke taken en weinig waardering, omdat ze niet uitblinken in hun werk of niet goed binnen het team passen. Het is aan u of u het toch de moeite waard vindt om in deze werknemers te investeren middels training of coaching.

 

Vergis u niet in de mogelijke effecten van het vertrek van een medewerker waar u minder tevreden over bent. Dit kan zijn weerslag hebben op de sfeer of motivatie van de rest van uw team.

 

De kosten van verloop

Het verloop van medewerkers kost een hoop geld. Volgens onderzoek van ABN Amro gaat het zelfs om 1,4 miljard op jaarbasis. Denk aan werving- en selectie en inwerkkosten van nieuwe medewerkers. Het vervangen van een vertrekkende medewerker kost u zo al snel twee maandsalarissen. Door de schaarste aan horecapersoneel kunnen horecamedewerkers vandaag de dag kiezen waar ze aan de slag gaan. Ervoor zorgen dat ze bij u willen blijven werken is de meest efficiënte strategie. Houdt uw medewerkers tevreden door ze voldoende uitdaging te geven en ervoor te zorgen dat ze zich een gewaardeerd lid van uw team voelen. In onze volgende blog vertellen we u hier graag meer over.

 

Coaching en contract

Heeft u hulp nodig bij het coachen van uw team of het opstellen en onderhouden van uw arbeidscontracten? Dorstlessers kan u hierbij helpen. Neem contact met ons op voor een afspraak.