Deel II: Online samenwerkingen

De jungle aan reserveringsplatformen.

TripAdvisor/IENS

De dagen dat IENS een onafhankelijk platform met eerlijke consumentenreviews was liggen ver achter ons. Sinds de overname door TripAdvisor in 2015 staan de direct boekbare restaurants bovenaan. Hoe goed u beoordelingen ook zijn, werkt u niet samen met IENS? Dan verschijnt u niet bovenaan de zoekresultaten. Voor de consument lijkt het net alsof uw restaurant geen beschikbaarheid heeft. Van de nadruk op de reviews, ligt de nadruk nu op reserveringen. Daar bovenop komt nog de commissie die u betaalt voor elke reservering die gemaakt wordt via IENS. Een te hoge prijs? Aan de andere kant heeft u, juist dankzij deze overname, een enorm bereik met uw restaurant. Een bereik dat, met de marketingmiddelen die u zelf ter beschikking heeft, niet binnen handbereik ligt. Zowel toeristen als de nieuwe generatie checken tegenwoordig eerst de online reviews voordat ze een reservering maken. Ze besluiten binnen 3 minuten naar welk restaurant ze gaan. Online reserveringen faciliteren is dus een logische stap.

BookDinners

Tijdens de HoReCaVa 2018 lanceerde de KHN een nieuw boekingsplatform; BookDinners. U betaalt €15 per maand, de klant kan uw restaurant direct reserveren en u betaalt verder geen extra commissie per boeking. Dat klinkt goed! BookDinners onderscheidt zich van andere boekingsplatformen door zijn sociale karakter. De consument vult een profiel in op basis van zijn voorkeuren en BookDinners matcht de consument aan het restaurant dat aan zijn eisen voldoet. BookDinners heeft alle elementen om succesvol te zijn. Dankzij de inmenging van de KHN is het bereik onder restaurateurs in elk geval groot. 

Alternatieven

Naast IENS en BookDinners zijn er ook andere spelers op de markt zoals: eet.nu, DiningCity.nl en Quandoo.nl. Ook hier kunnen consumenten reviews achterlaten en reserveringen maken. Qua naamsbekendheid blijven ze (nog) achter bij IENS en ook BookDinners. 

Wat vindt de restaurateur?

Verschillende platformen, verschillende meningen. We vroegen twee ondernemers naar hun ervaring met reserveringsplatformen. 

Karin van Oresti’s Taverne heeft een duidelijke mening. Oresti’s Taverne is ooit begonnen met Couverts en door verschillende overnames nu inmiddels onder contract bij TripAdvisor/IENS. 

“Als Amsterdamse onderneming ontkom je er bijna niet aan om met TripAdvisor/IENS samen te werken. Met zoveel concurrentie en alle toeristen die de stad bezoeken heeft een internationaal platform als TripAdvisor zeker zijn meerwaarde. Het is alleen jammer dat ze de markt kapot maken, door alle kortingsacties die ze uitvoeren. Door de monopolypositie die ze hebben verworven is het lastig om de samenwerking op te zeggen. Als mensen ons restaurant Googelen komen ze eerst uit op de website van TripAdvisor, dat vind ik jammer.”

Startende ondernemer Andreas Clement van Onsz Gereij heeft bewust voor BookDinners gekozen. Waarom hij juist met BookDinners samenwerkt en niet met een van de andere platformen?

“Alleen al vanwege het feit dat de KHN via BookDinners achter ons als ondernemer staat, maakte dat onze keus op hen viel. Deze samenwerking voelt eerlijk en gelijkwaardig, doordat de kosten om met BookDinners samen te werken binnen de perken zijn. We zijn erg enthousiast over het platform en het heeft ons al meerdere reserveringen opgeleverd!”