Toerisme wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Waar het voorheen voornamelijk om binnenlands toerisme ging, zijn het nu de buitenlandse toeristen die voor de grootste groei zorgen.

Buitenlandse toeristen besteden jaarlijks 29,9 miljard euro in ons land. Een groep om rekening mee te houden dus. Goede horecavoorzieningen worden als belangrijk ervaren door deze grote groep. Maar een toerist let op andere dingen bij het kiezen van restaurant dan een local. In onze vorige blog vertelden we u hoe u ervoor zorgt dat toeristen uw restaurant weten te vinden. Eenmaal aanbeland bij uw restaurant zijn onderstaande zaken van belang.

Do you speak English?

Het spreekt misschien voor zich, maar een anderstalige menukaart is een must als u buitenlandse toeristen wilt aantrekken. Let goed op uit welk land de meeste toeristen in uw stad komen en zorg ervoor dat u een menukaart in hun moedertaal beschikbaar heeft.

Daarnaast is het belangrijk om er bij het samenstellen van uw team ook op te letten dat u altijd iemand op het rooster heeft staan die Engels spreekt.

Maak toeristen wegwijs in onze eetcultuur

Niets zo vervelend als in een ander land zijn en de gebruiken niet kennen, waardoor je je ongemakkelijk voelt. Voeg een korte paragraaf aan de anderstalige menukaart toe, waarin u bijvoorbeeld uitlegt wat in Nederland gebruikelijk is wat betreft het geven van fooi. Er zijn nogal wat internationale verschillen op dit gebied!

…. en in uw stad!

Geef uw buitenlandse gasten bruikbare tips over minder bekende bezienswaardigheden, dat leuke verstopte koffietentje om de hoek, die nieuwe boetiek of dat charmante boekwinkeltje. Locals weten waar ze moeten zijn in hun stad en op deze manier kunt u bijdragen aan een positief verblijf van uw gasten. Zie uzelf als ambassadeur van uw stad!

Laat uw gasten zich thuis voelen

Persoonlijk contact is van cruciaal belang in een positieve eetervaring. Zorg ervoor dat uw personeel een praatje maakt met uw buitenlandse gast. Vraag waar ze vandaan komen, hoe hun reis tot nu toe bevalt en wat ze al gedaan hebben tijdens hun reis.

Gasten die van ver komen vinden het vaak leuk om iets te leren over typisch Nederlandse gerechten of ingrediënten. Vertel ze enthousiast over dit stukje cultuur en u geeft ze een ongeëvenaarde local experience.

Op naar een stralend zomerseizoen! Meer tips of informatie over hoe u uw restaurant internationaal op de (menu)kaart zet? Neem contact met ons op!