Voor elke horecaondernemer is het waarschijnlijk wel herkenbaar. Uw bestelling wordt geleverd, maar u bent te druk met andere zaken om er op dat moment veel aandacht aan te besteden. Toch is het iets om wel bij stil te staan, al hoeven we u dat waarschijnlijk niet te vertellen. Met onderstaande praktische tips helpen we u hopelijk een beetje op weg!

Tips voor het inkopen van producten:

  • Neem de tijd voor het maken van een bestelling. Ga er eens rustig voor zitten en maak weloverwogen beslissingen.
  • Maak een verkoopforecast. Kijk dag per dag naar de verkoop van het voorgaande jaar, zodat u weet wat u dit jaar kunt verwachten. Houd hierbij ook rekening met wisselende feestdagen, lokale evenementen, uw concurrentie, weersvoorspellingen etc.
  • Evalueer uw behoeftes. Kijk naar uw laatste bestelling, kijk naar uw huidige voorraad en maak een forecast zodat u weet wat u de komende dagen of weken nodig zult hebben.
  • Houd rekening met minimale besteleenheden. Bij de ene leverancier kunt u producten per stuk bestellen, de ander hanteert een minimale eenheid van 25 stuks. Kijk goed naar uw inkoopovereenkomsten, wat zijn de afspraken die hierover gemaakt zijn? Worden er extra kosten in rekening gebracht als u zich niet aan de minimale besteleenheid houdt?
  • Kies het juiste bestelmoment. Uw bestellingen zullen week per week verschillen op basis van uw salesforecast en hoeveel ruimte u op dat moment beschikbaar heeft in uw opslag. Uw bestelkosten in toom houden kan alleen als u uw voorraad tot een minimum beperkt, zonder dat u de kans loopt om een bepaald product mis te grijpen.
  • Zorg dat u altijd een back-up leverancier achter de hand hebt. Het kan zomaar voorkomen dat uw leverancier een bepaald product (tijdelijk) niet op voorraad heeft. Het is daarom slim om ervoor te zorgen dat u in dat geval ook bij een andere leverancier kunt bestellen. Lees wel eerst de algemene voorwaarden van uw contract met de leverancier, zodat u weet wat u te wachten staat.

Hoe Business Intelligence u helpt met het bepalen van uw werkelijke verbruik

Een Business Intelligence tool laat u het verschil zien tussen theoretisch en werkelijk verbruik van uw voorraad. Hoe dat werkt? Door verkoopdata (uit uw kassa) te koppelen aan data uit uw inkoopsysteem en receptmanagement.

Business Intelligence maakt inzichtelijk:

  • Wat de inkoopkosten van uw gerechten en dranken zouden moeten zijn, op basis van de kostprijs van recepten en het aantal verkochte recepten binnen een bepaalde periode.
  • Wat de inkoopkosten van uw dranken en gerechten daadwerkelijk zijn, op basis van uw voorraadniveaus en inkoop binnen dezelfde periode.

Meer weten over de verborgen inzichten die Business Intelligence van uw horecaonderneming kan onthullen? Neem contact met ons op.