Naast het inkoopproces is het ook van belang om slim om te gaan met levermomenten en een logische opslag van producten. Maak een duidelijke workflow zodat uw personeel weet waar ze op moeten letten en hoe ze het proces zo efficiënt mogelijk kunnen laten verlopen. We geven u een aantal hands-on tips!

Tips voor de levering van producten:

  • Wijs 2 teamleden aan en leg ze uit hoe ze producten op een correcte manier kunnen verwerken en opslaan. Zo weet u zeker dat er, ook tijdens uw afwezigheid, op de juiste manier met producten om wordt gegaan.
  • Plan uw levermomenten slim in. Houd er hierbij rekening mee dat één van de door u aangewezen teamleden aanwezig is om de producten in ontvangst te nemen. Vroeg in de ochtend is vaak het meest gunstige levermoment, omdat u dan niet met een volle horecaonderneming zit en de tijd kunt nemen voor het correct opslaan van uw producten.
  • Print uw bestellijst. U kunt uw bestelling op deze manier snel controleren en kijken of alle door u bestelde producten wel geleverd zijn. Afgaan op de factuur is geen goed idee. Uw bestelling kan gedeeltelijk geleverd zijn, en op de factuur staan alleen de geleverde producten. Om te weten welke goederen ontbreken, heeft u uw bestellijst nodig.
  • Open elke verpakking. Controleer of de verpakkingen de juiste hoeveelheden bevatten.
  • Stuur producten van slechte kwaliteit terug. Accepteer geen producten die niet aan uw standaard voldoen. Pas de factuur aan en laat de koerier dit ook ondertekenen, zodat u er achteraf geen moeilijkheden over krijgt.
  • Weeg vooraf afgewogen producten na. Uw producten in afgewogen porties binnenkrijgen is praktisch, maar blijf alert. Kloppen de porties die u binnenkrijgt wel? Onjuist afgewogen porties kunnen u een hoop extra geld kosten.
  • Doe altijd de achterdeur op slot, zeker als er net een bestelling geleverd is. Helaas is het noodzakelijk om uw bestelling altijd goed in het oog te houden.
Blogs D (3)

Tips voor het bewaren van producten:

  • Organiseer uw voorraad op een logische manier. De tijd die u besteedt aan het logisch opslaan van uw producten, bespaart u straks in the heat of the moment een hoop tijd. Geef elk product een vaste plek, zodat uw keukenstaff altijd weet waar ze iets terug kunnen vinden.
  • Ruim uw bestellingen meteen op. De teamleden die de bestelling in ontvangst nemen, zijn de aangewezen personen om ervoor te zorgen dat de bestelde producten zo snel mogelijk op de juiste plek worden gezet. Laat ze de waarde van de geleverde producten inzien.
  • Hanteer het principe “first in, first out” en zet de nieuwste producten achteraan.
  • Plaats duurdere producten in een afgesloten ruimte waar alleen managers toegang toe hebben.

Onze tips voor het bestellen, in ontvangst nemen en opslaan van producten zorgen voor een kostenbesparende efficiëntieslag. Heeft u hulp nodig met andere horeca gerelateerde vraagstukken? Dorstlessers is de horeca-expert en we helpen u graag om van uw horecaonderneming een nog groter succes te maken. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.