Technologie is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse realiteit en dus ook niet uit de horeca. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Benieuwd wat de toekomst ons brengt…?

Virtual Reality

Dat uw gasten steeds meer op zoek zijn naar een belevenis als ze uiteten gaan heeft u vast wel gemerkt. Net dat stapje verder gaan? Ooit gedacht aan virtual reality? Wat een ervaring om die Franse wijn te proeven in een wijngaard, oesters te eten op het strand of een pizza te eten middenin Rome! Alles is mogelijk met virtual reality. Eten wordt een unieke ervaring waar alle zintuigen bij betrokken zijn. Heeft uw horecaonderneming een bepaald (cultureel) thema, dan kan virtual reality zeker een meerwaarde zijn voor de (smaak)beleving.

Het nieuwe bezorgen

Domino’s experimenteert er al mee; robots die binnen een straal van 1.5 kilometer pizza’s bezorgen. De robots verplaatsen zich op voetgangerssnelheid en hebben geavanceerde sensoren zodat ze nergens tegenaan rijden. Als ontvanger krijg je een bericht met een link toegestuurd. Als de robot voor de deur staat open je via de link het compartiment waar je pizza in zit. Zo loop je geen risico dat iemand anders er met je pizza vandoor gaat!

In Ijsland gaan ze nog een stap verder. Door de infrastructuur en vele files is bezorgen met auto’s, scooters en robots niet efficiënt. Ze zijn daarom het daarom, letterlijk, hogerop gaan zoeken en bezorgen hun sushi met…drones! De totale bezorgtijd is lager en ze komen ook op moeilijk te bereiken plekken. Enige kink in de kabel is dat de drones voorlopig alleen op vaste plekken kunnen landen.

Robots; multi-inzetbaar

Het gebruik van robots gaat nog een stap verder. Ze worden niet alleen ingezet voor het bezorgen van eten, maar in Azië worden ze al gebruikt om bestellingen in horecaondernemingen op te nemen en rond te brengen. Ook in de keuken worden robots ingezet voor het klaarmaken van gerechten. In het restaurant van de toekomst staan technologie en gezondheid centraal.

De health trend

Het klinkt nu misschien nog als een verre toekomst, maar de verwachting is dat op termijn menukaarten niet meer zullen bestaan. Via metingen zal worden bepaald of je meer eiwitten, ijzer of juist meer vetten nodig hebt. Vervolgens krijgt iedereen een gepersonaliseerd menu, precies afgestemd op zijn behoeften. Op je persoonlijke menukaart verschijnen alleen gerechten die aan die behoeften voldoen. Schadelijke ingrediënten, of ingrediënten die je niet nodig hebt, worden weggelaten. De uitdaging van de chefs ligt erin om de gerechten er toch nog aantrekkelijk uit te laten zien en goed te laten smaken.

Ook op het gebied van fastfood vindt er een verschuiving richting gezonde keuzes plaats. In de VS is het in sommige horecaondernemingen al mogelijk om via een digitaal scherm je voorkeuren door te geven, waarna er een op maat gemaakt gerecht met jouw naam in het warmhoudkastje komt te staan.

Big Data

Door het logisch koppelen van alle horecatechnologie ontstaat er een hoop data. Kostbare informatie die u als horecaondernemer helpt om uw horecaonderneming nog winstgevender te maken. Geen overbodige personeelskosten of voedselverspilling meer.  Dorstlessers, in samenwerking met YourBI, kan u hier verder mee helpen. Neem contact met ons op en we vertellen u graag wat de Business Intelligence mogelijkheden voor uw onderneming zijn. Begin vandaag nog met een efficiëntieslag en bespaar.