Hoewel de horeca in Nederland blijft groeien, is de markt competitiever dan ooit. Horecaondernemingen vechten om dezelfde gast. In plaats van het aanboren van nieuwe markten, zijn het dus dezelfde gasten die besluiten om wel of niet voor uw horecaonderneming te kiezen.

Wat vindt uw gast?

Ervoor zorgen dat gasten blijven terugkomen naar uw onderneming, daar ligt de uitdaging. Het begint met het bereiken van de juiste mensen op het juiste moment, en dan moet uw boodschap ook nog eens goed overkomen. In de horeca zijn er meerdere factoren die een rol spelen bij terugkerende gasten: service, sfeer en ervaring.

Bent u op de goede weg? Of is er ruimte voor verbetering? Vraag uw gasten regelmatig wat hun ervaring is met uw horecaonderneming en neem hun feedback serieus. Het beste is om dit natuurlijk direct na hun bezoek te doen. Een andere manier om hierachter te komen is via een (anonieme) poll op Social Media. Op deze manier komt u erachter of de ervaringen van uw gasten overeen komen met de ervaring die u ze hoopt te geven.

Service

Een andere factor voor gasten die terugkomen is service. Zorg ervoor dat uw team één lijn hanteert in het benaderen van uw gasten, er mogen geen onderlinge verschillen zijn qua service afhankelijk van wie hun tafeltje bedient. Uw gasten willen zich welkom voelen en verwachten dat er aandacht voor hen is. De key is het vinden van de juiste balans, vraag niet te vaak of men nog iets wil bestellen, maar verlies uw gasten ook niet uit het oog. Check ook of hun bestelling naar wens is en houdt rekening met speciale wensen (tafeltje bij het raam, kinderstoel, lactosevrij eten om er een paar te noemen).

De juiste boodschap

Uw marktaandeel behouden en uw omzet verhogen lukt alleen als u uw gasten de ervaring biedt die ze van u verwachten. Ook details zijn hierin belangrijk, zoals het design van uw menukaart, uw aanbod, de aankleding- en indeling van uw horecaonderneming, uw lichtplan en uw serviesgoed en bestek. Past uw uitstraling bij uw concept? We gaven u eerder al 15 tips voor het interieur van uw horecaonderneming.

Onderbouwd beslissingen nemen

Als ondernemer wilt u onderbouwd beslissingen nemen. Beslissingen die ergens op gebaseerd zijn. Een klanttevredenheidsonderzoek geeft u direct resultaat waar u iets mee kunt. En wat dacht u van business intelligence? Op basis van vergaande data-analyses ziet u precies waar de schoen wringt. Blijft een tafel stelselmatig achter qua omzet? Ligt dat aan de verlichting? Akoestiek? Positionering ten opzichten van andere tafels?

Door al deze inzichten te vergaren kunt u precies zien welke facetten van uw onderneming u moet aanpakken om voor meer omzet te zorgen.

Neem contact op met Dorstlessers en laat onze experts u alles vertellen over de mogelijkheden!