Aandacht voor operationele details is van levensbelang voor het runnen van een succesvol restaurant in een branche met lage marges.

Het beste personeel vinden en behouden, uit het grote aanbod de juiste leveranciers kiezen, kostenefficiënte operationele procedures invoeren en je gasten tevreden houden. In balans blijven is een constante struggle. Wat het verschil is tussen een succesvolle en een middelmatige horecaondernemer? Succesvolle horecaondernemers zien het belang van high-tech operationele tools en een high-touch (echt contact) benadering op het gebied van service.

Personeel

In een veeleisende markt is het zaak om er bij het vinden en behouden van personeel een persoonlijke aanpak op na te houden. Een goed arbeidsvoorwaardenpakket is belangrijk, maar vergeet ook de overige wensen van uw teamlid niet en houdt rekening met zijn persoonlijke situatie. Zorg voor een geoptimaliseerd weekrooster, dat komt de productiviteit en de motivatie ten goede. Eenmaal in dienst blijven werknemers het langst als er een positieve bedrijfscultuur heerst en ze het gevoel hebben dat er naar ze geluisterd wordt. (zie ook onze vorige blog over het belang van een goede bedrijfscultuur).

Leveranciers

De juiste leveranciers kiezen is een flinke klus. Hebben ze alle producten die u nodig heeft en hoe zijn de bestelcondities? Gunstige prijsafspraken en contractuele voorwaarden zijn essentieel voor een winstgevende zaak. Neem eens per jaar de tijd om al uw contracten eens na te lopen, voldoen ze nog aan uw wensen?

Voorraad

De juiste producten inkopen tegen gunstige voorwaarden is één, efficiënt met deze producten omgaan een tweede. In onze vorige blogs legden we u al uit waarom het zo belangrijk is om een goede workflow te hebben wat betreft het in ontvangst nemen en opslaan van producten. Vergeet ook niet de factor personeel mee in beschouwing te nemen. Een barmedewerker die stelselmatig teveel drank in een glas doet of een kok die te royale porties uitdeelt zetten uw marges nog meer onder druk.

Hogere marges

Om uw marges zo hoog mogelijk te houden zijn er een paar dingen die u kunt doen. Een simpele manier om te besparen is om uw (leveranciers)contracten eens te laten bekijken door een expert. Hoe gunstig zijn uw voorwaarden en hoe verhouden ze zich tot uw concurrenten? Ga in overleg met uw leveranciers, er is vaak meer mogelijk dan u denkt.

Ook zijn er een aantal vergaande geautomatiseerde tools die u kunnen helpen met het efficiënt runnen van uw onderneming. Heeft u ooit gedacht aan recept- en keukenmanagement en business intelligencetool om alle data van uw processen te centraliseren?

Bij Dorstlessers vertellen we u hier graag meer over.