Er zit een hele psychologie achter het samenstellen en opmaken van de perfecte menukaart.

In onze vorige blog gaven we u 10 hands-on tips voor de perfecte menukaart voor uw horecaonderneming. In deze blog gaan we dieper in op hoe u de keuzes van uw gast kunt beïnvloeden door het juiste design, de juiste kleur etc.

Kleurgebruik

De kleuren op uw menukaart beïnvloeden de keuze van uw gast. Groen impliceert dat de gerechten vers zijn, oranje stimuleert de eetlust. Geel zorgt voor positieve associaties en rood zet aan tot actie, bijvoorbeeld tot het bestellen van het gerecht met de hoogste marge.

Positioning

Als uw gasten naar uw menukaart kijken gaat hun blik eerst naar het midden, vervolgens naar de rechterbovenhoek, gevolgd door de linkerbovenhoek. Het is verstandig om op deze drie posities de gerechten met de hoogste winst te plaatsen.

Spreek tot de verbeelding

Met de juiste bijvoeglijke naamwoorden kunt u uw gerechten tot leven laten komen. Zongedroogd, handgemaakt, huisbereid, op cederhout gedroogd… uit onderzoek blijkt dat u gerechten met een levendige beschrijving tot 27% meer verkoopt dan gerechten zonder tot de verbeelding sprekende beschrijving.

Prijsnotering

Zijn de prijzen van uw gerechten aan de hoge kant? Overweeg om uw prijzen voluit te schrijven of de eurotekens weg te laten. Gasten zijn met deze tactiek eerder geneigd om duurdere gerechten te bestellen.

Speel met nostalgie

Oma’s Appeltaart, volgens traditioneel recept… dergelijke beschrijvingen roepen nostalgische gevoelens op bij uw gasten en kunnen de verkoop van bepaalde gerechten stimuleren. Let op dat het gevoel dat het oproept wel past bij het soort gerecht.

Eyecatcher

Als uw menukaart vol tekst staan, zullen uw gasten automatisch aangetrokken zijn tot legere plekken op uw menukaart. Maak hier gebruik van door een gerecht uit te lichten, bijvoorbeeld een nieuw gerecht of een minder populair gerecht.

Materiaalkeuze

Het materiaal van uw menukaart moet aansluiten bij uw imago als horecaonderneming. Wat duurdere restaurants hebben meestal een leren menukaart met dik papier, terwijl een huiskamer restaurant prima wegkomt met een handgeschreven bord met de verse gerechten van die dag.