U heeft een geweldig idee voor een nieuw concept voor uw horecaonderneming of u bent van plan een geheel nieuwe onderneming op te zetten. Waarschijnlijk bent u enorm enthousiast over dit idee! U kunt er nog wel zo’n goed gevoel aan over houden, maar is het wel écht haalbaar? Om deze reden is het belangrijk een business plan op te zetten en marktonderzoek te doen in uw branche.

Waarom een marktonderzoek en business plan?

Een business plan of marktonderzoek kunt u zien als een investering in de toekomst. Wanneer u zelf te diep in het proces zit, kan het zijn dat u belangrijke aspecten mist of overziet. Zo kunt u onder andere op financieel vlak de onderneming weer eens goed in kaart brengen, wat er wellicht voor kan zorgen dat medefinancierders ook enthousiast worden. Een neutrale partij laat u met dit marktonderzoek zien of uw plan haalbaar is voordat u aan de uitvoering ervan begint. Zo kan er bijvoorbeeld nog aangescherpt worden op het concept. Misschien is uw idee wel goed! Dan kunt u op deze manier een strategisch plan opstellen om uw doelen te behalen.

Wat is bijvoorbeeld de onderscheidende factor van uw concept? Waar zit het verschil in tussen u en uw buren? En hoe weet u of gasten uw onderneming binnen gaan lopen? Waar hangt dit vanaf? Al deze kritische vragen zijn cruciaal om van uw onderneming een succes te maken.

Hoe voer ik dit uit?

Er bestaan bedrijven waar u bij terecht kunt om zo een onderzoek uit te laten voeren. Wist u dat ongeveer 60% van de startende horecaondernemers faalt in het eerste jaar? Daar zijn verschillende redenen voor, maar met de juiste begeleiding kunt u de kans om te slagen enorm vergroten. Dorstlessers kan u hierbij helpen!

Een gemiddeld marktonderzoek kijkt o.a. naar uw concurrenten, de locatie van uw onderneming, potentiele marketing, fotografie en advertentiemogelijkheden. Waar Dorstlessers u bijvoorbeeld ook in kan ondersteunen is startersbegeleiding voor beginnende ondernemers of hulp met het opzetten van een nieuw concept of uw huidige concept eens goed onder de loep nemen. Download ook eens van onze whitepapers om zelf kennis op te doen over belangrijke aspecten van het horecaondernemerschap.

Een doel zonder plan is alleen maar een wens. Zorg er daarom voor dat u, met wat hulp van een externe partij, een goede voorbereiding treft en samen een haalbaar plan opstelt. Succes gegarandeerd! 😉