We hebben u in onze vorige blog uitgelegd waarom een goede bedrijfscultuur zo belangrijk is en wat u daar als horecaondernemer aan kunt doen.

Uw team speelt daarin een belangrijke rol. Ze zijn uw visitekaartje en cruciaal voor de beleving van uw gasten. De basis zit hem in goede sociale vaardigheden. Als uw team sociaal sterk is, zal de omgang met u, elkaar en uw gasten soepeler verlopen.

De kern van sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden zijn eigenlijk basisvaardigheden die in meer of meerdere mate bij iedereen ontwikkeld zijn. Onmisbare vaardigheden voor elke horecamedewerker zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • Jezelf goed kunnen uitdrukken
  • Inlevingsvermogen
  • Feedback kunnen geven en ontvangen
  • Tactvol kunnen reageren

Sociale vaardigheden zijn voor een deel afhankelijk van cultuur en persoonlijkheid, maar zijn zeker te trainen en bij te sturen.

Onbewuste signalen

Onze uitstraling maakt, onbewust, ook onderdeel uit van onze sociale vaardigheden. Vaak zijn we ons niet eens bewust van de signalen die we uitzenden, maar ze bepalen wel voor een deel hoe onze boodschap overkomt. Niet alleen u en uw team zenden onbewust signalen uit, ook uw gasten vertellen u iets met hun houding. Goed kunnen inschatten en aanvoelen wat uw gasten bedoelen en hierop inspelen maakt ook onderdeel uit van goede sociale vaardigheden. Het geeft ze het gevoel echt begrepen en gehoord te worden en maakt dat ze zich welkom voelen. Reden genoeg om erin te investeren dus!

Horeca en Sociale Vaardigheden

In een servicegerichte sector zijn sociale vaardigheden nog belangrijker dan in andere bedrijfstakken. Er gaat in elke horecaonderneming weleens iets mis met een bestelling, u treft weleens een veeleisende gast en bij vlagen kan het werk erg stressvol zijn.

Door ervoor te zorgen dat uw medewerkers zich kunnen wapenen in dit soort situaties is het belangrijk dat ze hun sociale vaardigheden goed hebben ontwikkeld.

Gelukkig zijn er trainingen die u hierbij kunnen helpen. Onze online horeca trainingen zijn erop gericht om dit soort vaardigheden te verbeteren. Zodat uw personeel uw gasten nog beter kan helpen, ze zich kunnen ontwikkelen en zich prettiger voelen binnen uw team en bedrijfscultuur.

Met meer dan 130 trainingen is er altijd wel een die bij uw (ontwikkel)wensen past. We vertellen u er graag meer over!