Het bereik van Thuisbezorgd

Waar TripAdvisor/IENS de, fel bekritiseerde, monopolypositie op het gebied van online reserveringen bekleedt, staat Thuisbezorgd.nl eenzaam aan de top op het gebied van bezorgplatformen. 

Met 7500 aangesloten restaurants, een marketingbudget van 13 miljoen en een trouw klantenbestand (80% van de klanten stapt niet over naar een ander platform volgens onderzoek van McKinsey) kun je niet om Thuisbezorgd.nl heen. Wereldwijd staan ze zelfs in de Top 5 grootste spelers. 

Dat maakt het als ondernemer lastig om niet met ze in zee te gaan. Het bereik van Thuisbezorgd is enorm, maar daar staat ook een commissie van 13% tegenover. 

Alternatieven

Alternatieven zijn er ook, maar niet alle houden ze stand. Foodora heeft in de zomer van 2018 de theedoek in de ring gegooid. Hun ambitieuze plan om marktleider te worden door lekkere en gezonde maaltijden van exclusievere restaurants aan te bieden, is mislukt. 

Deliveroo en Hungry zijn nog wel actief in Nederland en waren in 2017 samen goed voor een omzet van 43 miljoen. Dat staat in schril contrast met de omzet van Thuisbezorgd in Nederland in 2017; 552 miljoen. 

De consument bestelt nu eenmaal het liefst op het platform met de meeste aanbieders, en restaurateurs sluiten zich op hun beurt het liefst aan bij het platform met het grootste bereik. Thuisbezorgd is daardoor lastig van de troon te stoten.

Wel ontstaan er steeds meer lokale initiatieven zoals eetgoes.nl, het Tilburgse neemmee.nl en het Enschedse Leqqr. Ook op nationaal niveau is er een tegenbeweging; Eten.com. Het platform heeft naar eigen zeggen inmiddels 1200 aanmeldingen, maar is nog niet in gebruik. Het is wachten op het tegengeluid van de KNH, dat er ongetwijfeld gaat komen. 

Waarom wél samenwerken?

Maar is het dan zo nadelig om samen te werken met Thuisbezorgd? Ja, u betaalt een commissie van 13%, maar u hoeft daardoor zelf geen bestellingen te verwerken en geen telefoontjes te beantwoorden. En het levert u, potentieel, een enorme klantenkring op. Zolang er geen noemenswaardig alternatief is, en u zich toch wilt richten op de online thuisbezorgd markt, is Thuisbezorgd.nl, qua bereik, uw beste optie. Uw naamsbekendheid wordt groter en de drempel om, na een succesvolle ervaring via Thuisbezorgd, rechtstreeks bij u te bestellen is lager. 

De toekomst

Ja, de online markt blijft groeien, naar verwachting met 15% per jaar, maar online bestellingen vormen slechts 35% van alle afhaalmaaltijden.

Daar liggen de kansen voor u als lokale ondernemer die geen trek heeft in een samenwerking met een online boekingsplatform. Veel consumenten plaatsen telefonisch een bestelling of komen hun bestelling zelf ophalen. Als u het slim aanpakt is er dus zeker wel een weg om Thuisbezorgd heen. 

Wat vindt de ondernemer?

Stefano’s Pizza-Mobiel is hier een mooi voorbeeld van. Ze zijn al jaren succesvol met hun pizza-mobiel die wekelijks een aantal locaties in de omgeving van Den Bosch aandoet. De afgelopen jaren zijn er steeds meer thuisbezorgd- en afhaalgelegenheden bijgekomen, maar het succes van de pizza-mobiel is er niet minder om. Hun geheim volgens medewerkster Desiree van de Pas? Persoonlijk contact. Door dat extra stukje service te bieden en een herkenbaar gezicht te zijn in de wijk, in plaats van een anoniem scootertje, blijven hun klanten terugkomen. Klanten kunnen meekijken in de keuken en, niet onbelangrijk, hun voorkeuren doorgeven. Extra kaas? Geen ui op de pizza? Het is allemaal mogelijk en een stuk eenvoudiger om te faciliteren dan via een onpersoonlijke app. 

En dat is nu juist misschien wel het beste antwoord op online boekingsplatformen. Een vriendelijk gezicht, persoonlijke voorkeuren kunnen doorgeven en een, letterlijk, kijkje in de keuken. Op deze manier is het makkelijker om u te onderscheiden van de anonieme online markt.