Een goede menukaart kan u als horecaondernemer al snel €1000 extra omzet per maand opleveren. Reden genoeg dus om er even bij stil te staan.

Hoe is uw menukaart opgebouwd? Heeft u nagedacht over de volgorde van de gerechten? De benaming ervan op de menukaart? De lay-out? Met onze 10 tips geven we u een aantal quick-wins voor uw menukaart.

Waar u op moet letten bij het ontwerpen en maken van uw menukaart?

  1. Plaatsing van de gerechten.

Houd bij de volgorde van de gerechten rekening met de populariteit en de marge van elk gerecht. Zet de meest populaire of winstgevende gerechten bovenaan de lijst.

  1. Let op met het gebruik van eurotekens.

Teveel eurotekens op uw menukaart doet suggereren dat het u alleen om het geld te doen is. Terwijl u juist wilt benadrukken dat u gastvrij en klantvriendelijk bent. U kunt ervoor kiezen om helemaal geen eurotekens op uw menukaart te plaatsen.

  1. Gerecht links, prijs rechts.

Gasten lezen uw menukaart van links naar rechts. Als u de prijs van uw gerecht links zou zetten, ligt de nadruk op het goedkoopste gerecht en scannen uw gasten alleen de prijzen. Door de prijzen rechts te zetten lezen uw gasten eerst de creatieve namen en beschrijvingen die u aan uw gerechten heeft gegeven.

  1. Highlight uw bijzondere gerechten.

Speel met de lay-out op uw menukaart en laat originele, exclusieve of populaire gerechten in het oog springen door ze in een apart blok of kader te plaatsen.

  1. Teveel, of te weinig items op de kaart.

Geef uw gasten genoeg keus, maar overdrijf niet. Hoe meer items op uw menukaart, hoe moeilijker de keus voor uw gasten. Als er te weinig items op uw menukaart staan, riskeert u dat uw gasten op zoek gaan naar een ander restaurant, omdat ze niet alle items op uw kaart lusten en niet steeds hetzelfde willen eten.

  1. Zet uw menukaart op uw website!

80% van de gasten baseert hun restaurantkeuze op de menukaart. 62% hiervan doet dit met hun smartphone. Zorg dus dat uw website smartphone compatible is en dat uw menukaart erop staat!

  1. Zorg voor nette schone menukaarten.

Kaarten zonder vlekken, scheurtjes of vette handen. Vervang eens in de zoveel tijd uw menukaart. Het is een visitekaartje dat uw klanten letterlijk in handen krijgen.

  1. Evalueer uw menu twee keer per jaar.

Schrap onpopulaire gerechten, ze kosten u een hoop omzet. Kijk bij het zoeken naar nieuwe gerechten naar de ingrediënten die u al in huis heeft, kunt u hier andere gerechten mee maken?

  1. Ga mee met de trends.

Items die gisteren populair waren, zijn dat morgen misschien niet meer. Zorg dus dat u altijd op de hoogte bent van de laatste trends en update uw menukaart. Hoeveel vegetarische en veganistische opties heeft u bijvoorbeeld al op uw menukaart?

  1. Maak gebruik van business intelligence tools om uw menukaart te analyseren en te optimaliseren.

Gebruik deze tools om inzicht te krijgen in uw best- en slechtlopende items, zodat u uw menukaart kunt optimaliseren en nog meer uit uw horecaonderneming kunt halen.

Meer weten over hoe u Business Intelligence Tools in kunt zetten om uw menukaart te optimaliseren? Neem vrijblijvend contact met ons op!